ISAI The Martial Art of Formless Flow: ביומכניקה של כף רגל בהליכה טבעית לפי שיטת NMTS ISAI

Sunday, December 15, 2013

ביומכניקה של כף רגל בהליכה טבעית לפי שיטת NMTS ISAI

 





בהליכה טבעית ונכונה הרגל נוחתת על הקרקע באופן שטוח, מעט על הצד החיצוני,
על LATERAL ARCH, ומבצעת פרונציה (PRONATION). הסופינציה (SUPINATION) מתחילה כאשר הרגל עדיין על הקרקע והעקב מתחיל לעלות ובעיקרה מתבצעת כשהרגל עולה באוויר. תנועה זו מסונכרנת עם תנועת של כל הגוף כולל כף יד מאותו הצד.

 
תמונה 1
תמונה 2
בתמונה 1 יד ימין ורגל ימין מבצעות פרונציה בקטעי התנועה R1-R0, R2-R1 וחצי R3-R2.                       בהמשך בחצי השני של הקטע R3-R2 ,וב- R3-R4 יד ורגל ימין מבצעות תנועת סופינציה.
בהמשך, תמונה 2, רגל ויד ימין בתנועת סופינציה עד אחרי 3R, אחר כך החל מהחצי השני של 3R-2R, ועד 4R מתבצעת פרונציה. המשך התנועה – בתמונה 1.
יד ורגל שמאל נעים כך שכאשר צד ימין מבצע פרונציה – השמאל נע בסופינציה, וכאשר צד ימין מבצע סופינציה – צד שמאל נמצא בתנועת פרונציה.
תנועת הרגליים בכללותן ובתוכה של כף רגל מתחילה בתנועת גזע הגוף (לא כמיקשה אחת ולפי תורת הרקפיטולציה של ISAI). סינכרון התנועות מקודד בהקסגרמות של פו-סי (FUXI HEXAGRAMS). תאור מדוייק של סנכרון זה הנו מעבר למסגרת המאמר. בכל זאת אנסה באופן סכמטי לתאר את מה שמתרחש בזמן ההליכה.
LATERAL ROTATION OF THE ILIAC CREST מלווה באדוקציה של ירך ובסופיננציה של כף רגל מאותו הצד. MEDIAL ROTATION OF THE ILIAC CREST  מלווה באבדוקציה של הירך ובפרונציה של כף רגל מאותו הצד.
נחיתת הרגל נגרמת ע"י סיום MEDIAL ROTATION OF THE ILIAC CREST  מצד הרגל התומכת ומלווה בהתיישרות בברך ואבדוקציה של הרגל הצועדת. הרגל הצועדת נוחתת מעט על העקב או על אמצע של כף הרגל מעט על הצד החיצוני, על LATERAL ARCH תוך פרונציה של כף הרגל.
הרגל התומכת, הנושאת משקל הגוף, דוחפת אחורה בעיקר בעזרת השריר GLUTEUS MAXIMUS. תנועה זו מלווה בפרונציה ואבדוקציה. הלחץ מהקרקע מגיע מהצד החיצוני של כף הרגל דרך האצבעות אל הבוהן. האגן בצד הרגל התומכת מבצע MEDIAL ROTATION (אם הרגל התומכת היא רגל ימין האגן מסתובב נגד כיוון השעון). הרגל השניה יוצאת קדימה כפופה בברך. הירך שלה מבצע אדוקציה, כף הרגל מבצע סופינציה, דהיינו שתי כפות הרגליים מסתובבים באותו כיוון – כיוון השעון או נגד השעון. זה נמשך עד שהרגל התומכת מתחילה להרים עקב. אז כיוון של סיבוב האגן משתנה לנגדי (האגן מבצע בתלת מיימד את מה שנקרא "שמונה"), כף הרגל התומכת מתחילה בסופינציה וכף רגל שבאוויר – פרונציה, דהיינו כיוון הסיבוב המשותף של שתי כפות הרגליים משתנה.
כיפוף הרגל בברך מלווה בעליה של אגן מאותו הצד וישור הרגל – בירידת האגן מאותו הצד. רוטציה של עמוד השדרה מתבצעת באופן משמעותי  בחלקו התחתון, הלומברי.  
כמובן זו תמונה חלקית בלבד, תאור של התמונה המלאה יותר הרי מחוץ למסגרת המאמר הזה, כפי שכתבתי קודם.                                                                                                                                          
בהליכה כזאת שרירי התאומים עובדים פחות ושרירי הישבן, GLUTEUS MAXIMUS מבצעים את עיקר העבודה. הדחיפה העיקרית נעשית ע"י כדור בבסיס הבוהן.
כף הרגל מונחת בזהירות וברכות על הקרקע, בלי מכת עקב, ומסוגלת לאחוז בקרקע באצבעות – בניגוד להליכה מערבית. המשקל של הגוף עובר כפי שזה מופיע בתמונה 3 בחץ אדם:
תמונה 3
העקב בהליכה כזו מבצע תפקיד של תמיכה או בולם – ראה חץ כחול בתמונה 3.
תשוו עם תמונה 4:
  

תמונה 4
בהליכה מערבית מכת העקב עובדת כבולם, כאשר אנרגיית המכה עוברת למעלה וגורמת לנזקים במפרקי הרגליים ובגב התחתון הנעול באקסנזיה.
בהליכה המערבית הדחיפה קדימה של רגל נושאת משקל נעשית תוך סופינציה של כף רגל. דבר זה למעשה מנטרל במידה רבה את שרירי ה GLUTEUS MAXIMUS ובמקומם מפעיל "מנועי עזר" – שריר תאמים - GASTRONOMIUS. הדבר גורם להליכה לא חיסכונית ולפיתוח יתר של שרירי התאומים על חשבון שרירי GLUTEUS MAXIMUS אצל אדם מערבי. בנוסף דחיפה תוך סופינציה מעלה סיכון לנקעים במפרק כף רגל.
בהליכה המערבית רוב הרוטציה בעמוד השדרה מתבצעת בחלק החזי וזה גורם לעמידה כפופה. בהליכה טבעית רוב הסיבוב נעשה בחלקו התחתון של הגב. זה מועיל ליציבה זקופה ויפה. בנוסף גב תחתון מבצע באופן מחזורי פלקסיות ואקסטנזיות. כל זה מועיל לבריאות הגב, מחזק את הבטן התחתונה ואת שרירי ריצפת האגן.
ההליכה המערבית איינה טבעית אפילו מהטעם הפשוט שהיא מלווה ברעש. לעומת זאת הליכה טבעית הנה חרישית. זה אחד מהתנאים החשובים להשרדות בטבע והוא לבדו מעיד על ליקויי ההליכה המערבית.
אני משאר שסגנון ההליכה המערבי הוא אחד מהסיבות העיקריות ליציבה גרועה, לבעיות רבות בגב תחתון ובמפרקי רגליים ובמיוחד בברכיים. המסקנה מהעובדות המובאות מעלה ברורה – נעליים מיוחדות ורפידות לא יכולות לתקן את המצב. דרוש שינוי בהרגלי התנועה בחברה המערבית ובמיוחד בהרגלי ההליכה.
 
 

 
 

No comments :

Post a Comment