ISAI The Martial Art of Formless Flow: טיפול טבעי בתנועה ISAI

Monday, December 30, 2013

טיפול טבעי בתנועה ISAI

 
 
ISAI או בשמה בעברית "אומנות שלם ישראלית" יוצאת מההנחה שגוף האדם נועד לתנועה במרחב.
אנחנו מאמינים שתנועה טבעית ומנגנוני שמירת בריאות טבעיים הם הטובים והיעילים ביותר.
אנחנו חושבים שהחינוך, המוסכמות החברתיות ועורך החיים המודרני פוגעים בתנועה, בגוף ובנפש.
כדי להחזיר לעצמנו את הבריאות הטובה והטבעית שלנו יש איפא להחזיר לעצמנו את התנועה הטבעית ודרכה את היציבה הטבעית הנכונה, את הזכרון ואת הבריאות הנפשית.  כך נוכל לחיות חיים בריאים ומאושרים יותר, להנות מתפקוד טוב יותר, להראות מצויין. בנוסף יגדל כוחנו הפיזי לרמה שלא תאמן וכל ההופעה שלנו תהיה מלאה בחינניות כמו זו של חתול בר.
 אבל נשאלת השאלה – איך עושים את זה? האם הדבר אפשרי בכלל ובמיוחד לאלה שבריאותם לא הכי-הכי?
האם גם האנשים שהגיעו למה שנקרא גיל העמידה לא פיספסו כבר את הרכבת?
 

אנחנו מאמינים שלכולם זה אף פעם לא מאוחר מדי. כולם יכולים לשפר את בריאותם כמעט בכל שלב בחיים ולמרות מצב בריאותם, גילם ועורך החיים. הגישה הטבעית לטיפול בתנועה ב- ISAI דורשת דקות ספורות  של אימון, או יותר נכון לומר פעילות פיזית-נפשית טבעית, ביום. זה הכל. התוצאות תהינה מהירות, מדהימות והמשמעותיות ביותר.
 
אז מה היא הדרך?
אנו מאמינים שקודם כל עלינו להגדיר מה היא תנועה טבעית ומה הם מנגנוני שמירת הבריאות הטבעיים?
הגדרה כזאת לא רק תסמן לנו כיוון באופן ברור ותקבע גבולות וכללים. היא גם תמנע דיבורים כלליים ללא תוכן ממשי וטעויות אפשריות. השאלה הנוספת – מה הם מנגנוני שמירת בריאות טבעיים?
 
השלב הבא הוא מחקר. יש לחקור את התנועה הטבעית כפי שהגדרנו אותה בשיטות מדעיות מודרניות וכפי שנהוג בכל מחקר מדעי.
 
על סמך המחקר יש לפתח את הטכנולוגיה של "איך ללמוד" או מתודולוגיה של אימונים.
במקביל צריכים לחקור לגבי השיטות ומתודולוגיות שכבר קיימות – חדשות, וותיקות ועתיקות ממש.
 
ובסוף חייבים לבדוק באופן ביקורתי את התוצאות המתקבלות.
אלה הם לדעתינו השלבים בדרך אל האושר ועכשיו אספר באופן קצת יותר מפורט מה הדרך של טיפול טבעי בתנועה ISAI.
 
ההגדרה. מה היא תנועה טבעית? מה הם מנגנוני שמירת בריאות טבעיים? 
לפי ISAI תנועה טבעית היא תנועה הקרובה ביותר לתנועה מולדת בנסיבות הקיימות ולצורך ביצוע משימות נתונות.
כשאדם נולד התמונה היא פשוטה יחסית. למעשה כל התנועות שלו הם אינסטינקטיביות, מולדות. כך באופן טבעי, התינוק בועט, מושך חפצים אל עצמו, דוחף, תופס אצבע, מוצץ חלב וכד'. הבעיטות, תנועות הידיים והרגליים הן למעשה ההכנה לפעילות של אדם בוגר יותר – הליכה, ריצה, זריקה, משיכה, דחיפה, זחילה ועוד אין ספור פעולות ותנועות. זוהי הכנה לחיים בסביבה הטבעית בה התפתח אדם – שדות, יערות וכד'.
אבל כמעט כל הפעולות של האדם המודרני לא מתרחשות בסביבה טבעית לגמרי, ללא השפעה תרבותית. למעשה האדם המודרני לא חי ולא פועל יותר בסביבה "נקיה". לכן, כשהאדם נמצא בסביבה ובנסיבות נתונות וחייב לבצע איזו שהיא משימה בסביבה "לא טבעית", מדובר בפעילויות שעברו שינויים עקב הסביבה ואפשר לדבר רק על הקירבה לטבעי המוחלט, האידאלי.
למשל טייס של מטוס קרב, שיושב בתא צפוף עם מסכת חמצן על הפנים, לבוש בחליפת לחץ ונמצא בתנאי טיסה במהירות על-קולית הקשים ביותר לא נמצא בסביבה הטבעית של אדם. 
זוהי דוגמה קיצונית מאוד כמובן, אבל היא נותנת לנו מושג עד כמה התרחקנו מהסביבה הטבעית  בה התפתח המין האנושי משך מליונים של שנים.
דווקא בגלל שינוים מהירים ודרסטיים בסביבת חיינו, שינויים שהמין האנושי לא הסתגל להם ביולוגית, יש צורך ללמוד, לחקור ולישם ככל שאפשר את התנועה המולדת, ז"א לנוע בתנועה טבעית.
 
ומה הם מנגנוני שמירת בריאות טבעיים? האם הם קיימים כלל?
לפי השקפתי יש מנגנונים טבעיים כאלה והם קשורים לתנועה טבעית. כל יצור חי, מהפשוטים ביותר ועד בני אדם מצויידים בתנועה אינסטינקטיבית של התמתחות. זה נכון לגבי הגוף כולו. ההתמתחות של הראש מתרחשת לפעמים באופן עצמאי לכאורה אך למעשה גם הגוף משתתף בה (שאיפה ונשיפה של אוויר, תנועת הצלעות,
הראש ועמוד השדרה כולו).
תראו את החיות, חתולים למשל. רוב היום הם ישנים, חתולים בוגרים עצלניים ולא עוסקים הרבה בפעילות פיזית. בכל זאת הם חזקרים להפליא ובריאים.
אנו משוכנעים כי זו תוצאה של תרגיל מתוחכם ופשוט כאחד שהטבע ובורא העולם המציאו בשבילנו ושמו התמתחות.
כל ילד בריא וכל איש מבוגר בריא ופעיל מתמתח פעמים רבות במשך היום וגם במהלך שינה בלילה.
התמתחויות מתבצעות בתנוחות שונות ובזוויות שונות של קיפוף איברים. אדם בוגר שאיבד במידה רבה את  האינסטינקטים המולדים צריך ללמוד איך לבצע התמתחויות. מחקר מקיף בנושא זה בוצע משך שנים רבות על ידי, מגלה שהתמתחות היא בעצם אותה התנועה הטבעית הלוקומוטורית ( תנועה במרחב כמו למשל הליכה ) ולמעשה מדובר בתנועה אחת בלבד ולא בתנועות שונות למטרות שונות. זוהי עובדה מעניינת. מסתבר שבורא העולם משתמש באותו המפתח לכל המנעולים. 
מלבד התמתחויות יש גם התגרדות ושוב מדובר בשימוש באותה התנועה עצמה.
 
  המחקר
למחקר מדעי נתנה ISAI תשומת לב מיוחדת. אנחנו מאמינים בגישה מדעית, בציווי "אל תאמין לי. תשתדל   להוכיח שאני טועה". לדעתי רק כך אפשר באמת ללמוד דברים.
המחקר העלה כמה דברים מעניינים מאוד
הראשון, שלתנועה הטבעית יש צורה מסויימת שמזכירה חיצונית  את סמל הטאי-צ'י הסיני הידוע, אך מאוד שונה ממנו בהתיחסות אליו. צורה זאת נקראת ב-ISAI משחק הדגים. מסתבר שכל חלקי הגוף נעים באותה צורה ויוצרים שרשרת תנועות דומות .
לדוגמה: בתנועה טבעית של היד, הכתף נעה בצורת משחק הדגים, המרפק שמונע ע"י הכתף נע באותה צורה וגם כף היד והאצבעות – כולם נעים באותה הצורה.
חשוב לציין שהצורה הזו היא תלת-מימדית. לא משנה מאיזה כיוון מסתכלים על התנועה תמיד רואים אותה צורה, אותו מסלול לכל חלק של הגוף ואותו שילוב מסלולים של חלקי גוף שונים.
זה חידוש עצום כיוון שהוא נותן לנו כלי מעשי כדי שנוכל ללמוד תנועה טבעית.
השילוב הזה של תנועות, נקרא תנועה פרקטלית. מבנה או שילוב פרקטלי הוא מבנה הבנוי מדומים לו. החלקים שמרכיבים את המבנה הגדול יותר נקראים פרקטלים. דוגמא למבנים או שילובים פרקטליים הוא עץ שבנוי מענפים שיש להם צורה דומה לעץ שלם. ענפים הם פרקטלים והם בנויים מחלקים קטנים יותר עם אותה הצורה וכד'. עוד דוגמאות – כלי דם, נהרות, גלים. מחקר של ISAI גילה שגוף האדם הוא מבנה פרקטלי שמורכב מפרקטלים שהם גזע הגוף, ידיים, רגליים והראש.
גם לתנועה ולתופעות טבע יכול להיות מבנה פרקטלי. תנועה טבעית היא דוגמה טובה לכך.
מסתבר שפרקטל אחד, משחק הדגים מתאר גם את מבנה הגוף וגם את התנועה הטבעית! זוהי אחת מהתגליות החשובות ביותר של ISAI.
אבל איך לשלב את התנועות של חלקי גוף שונים?
וכאן מגיעה התגלית הגדולה השניה והיא ששמונה טריגכרמות סיניות המפורסמות למעשה מתארות את השילוב הזה.
לאלה שקצת התעניינו בתרבות סינית מסורתית מדובר ב-"FU SI BAGUA ". עכשיו אנחנו יודעים איך משתלבות תנועותיהם של חלקי גוף שונים באותו פרקטל גופני. תנועות אלו יוצרות פרקטלים תנועתיים.
ועוד דבר מעניין. לפני כ-150 שנה מדען גרמני ארנסט הקל הציע את תורת הרקפיטולציה. לפי תורה זו עובר העובר בהתפתחותו שלבי התפתחות המקבילים לשלבי התפתחות של יצורים שקדמו לו במהלך האבולוציה.
עם הזמן הסתבר שזה יותר כלל של הטבע מאשר שזה חוק של הטבע. התמונה האמיתית מורכבת יותר מאשר ההתפתחות ההדרגתית, לינארית. אבל השליטה של מערכת העצבים בתנועה כנראה כן התפתחה בדומה לתהליך אבולוציוני של צורות החיים.
יתרה מזאת, כל תנועה אנושית טבעית בנויה מחלקים אבולוציוניים או מתנועות היצורים החיים שקדמו לבני אדם. החלקים האלה מתבצעים באופן טבעי לפי הסדר האבולוציוני בכל תנועה טבעית.
זה מדהים ובעל ערך רב. אבולוציה תנועתית של מאות מיליונים של שנים מופיעה ומשתקפת בכל תנועה טבעית בודדת!
זוהי רקפיטולציה פרקטלית של תנועה.
בזאת האוניברסליות לא תמה. אותם החוקים שולטים במבנה התנועה האנושית ומבנה הגוף האנושי, בתנועה של כוכבי לכת וכל דבר בטבע בכלל! 
מחקר זה לא צמח במקום ריק. קדמו לו עבודות ומחקרים של מדענים רבים, הבולטים במיוחד מבחינת התרומה שלהם הם מחקרים של הקיסר הסיני הראשון פו סי, יוגים הודיים עתיקים, מגלי קבלה, פרופ' ברנשטיין, פרופ' פייגנברג, פרופ' ברג, דר' בוטייקו, דר' קיבלוף, דר' ברטלנפי, וויהלם רייך, קרל גוסטב יונג, אלכסנדר לואואן, דר' קנדיס פרט, פרופ' אריק קנדל, דר' נורמן דויג', פרפ' דמסיו, פרופ' ראמאצ'נדראן ועוד מדענים דגולים ומבריקים.
חשיבותו של מחקר לא תהיה מלאה ללא בניית מתודולוגיה או המלצות איך ללמוד. 
 
מתודולוגיה של אימון
לפי הבנתי, מתודולוגיה של לימוד זאת דרך או שיטה או כלל עקרונות שמטרתה להעביר לזכרון התלמיד את הידע, כל ידע, בדרך כל שהיא.
מתודולוגיה של מחקר כלל עקרונות אשר מחקר מבוסס או מונחה על-פיהם.
מתודולוגיה של אימון כוללת מתודולוגיות של לימוד ומחקר עצמי גם יחד, וזה כמובן מורכב יותר מלימודים או מחקר בלבד.
חשוב לציין שזכרון ורגש הם חבילה אחת, לא ניתן להפרדה. יותר מזה - זכרון, רגש וגוף הם חבילה אחת.
אני בדעה שערך של המתודולוגיה נמדד קודם כל בהנאה מעצם התהליך, באימון, במאמץ המושקע, בזמן הנדרש ובעלות. הסדר יכול להשתנות מתלמיד לתלמיד אבל אלו הם המרכיבים. בנוסף חשובים אורך הזכרון הרצוי והמתקבל, עוצמת הרגש וההרגשה ושינויים גופניים שיכולים לקרות בזמן האימון.
מתודולוגיה של אימון נבנתה ב-ISAI  לפי ממצאי המחקר שלנו מצד אחד ולפי הידע המעשי שנצבר מלימוד ואימון של תלמידיי ושלי ביוגה, צ'י-גונג, אומנויות לחימה, נסיון שרחשתי במהלך העבודה כמזכ"ל התאחדות או-שו (קונג-פו) בישראל ועוד.
גם נסבות החיים תרמו הרבה מאוד בפיתוח המתודולוגיה המעשית של ISAI  .
למעשה שיטת הלימוד של תנועה ב-ISAI נבנתה מתאוריה כללית אל השיטה מעשית, מלמעלה למטה (TOP- DOWN).
אנחנו מאמינים שמשחקים ושעשועים יכולים להנעים מאוד את האימון ולהפוך אותו לחוויה והנאה אמיתית.
בנוסף אנו מאמינים שלימוד תנועה אחת בלבד, ממנה מורכבת כל הפעילות הטבעית של גופנו לפי השקפתה של ISAI, הופכת את הלימוד למהיר, קל ומדוייק יותר.
טיפול טבעי בתנועה ISAI עוסק בשימוש של תנועה טבעית כדי להביא אושר ובריאות לאנשים. כל התנועות הטבעיות הן למעשה תנועה אחת בלבד כולל תנועת ההתמתחות. זוהי אחת מהתנועות הכיפיות ומהנות שאנו מכירים. בזמן התרגול חשוב מאוד להתחבר להרגשה ולהנות מכל תנועה, מכל התמתחות!
 
תוצאות
בסופו של דבר הרי הכל נשפט לפי תוצאות.
להלן רשימה חלקית בלבד של תוצאות האימון לפי ISAI :
הורדת לחץ דם גבוה תוך 5-8 שבועות של אימונים, פחות מדקה אחת (60 שניות) ביום. בלי מכשירים ובלי תנאים מיוחדים, אפשר לתרגל בעמידה, בשכיבה ובישיבה, אפילו (לא לגמרי מומלץ לכולם) בנהיגה.
אותה כמות התרגול נדרשת להורדת כולסטרול רע (LDL ) והעלאה של כולסטרול טוב (HDL ).
באופן דומה מטפלים בסוכרת.
באופן דומה ניתן לשפר את מצבם של חולי אוסטפרוזיס.
 
מספר דקות של אימון ביום משפר באופן משמעותי מצב עמוד השדרה בחלק המותני, החזי והצווארי.
מהר מאוד, תוך ימים בודדים, משתפרת היציבה ותלמיד מתחיל לעמוד זקוף ביציבה טבעית ויפה.
מתחזקת סרעפת וגם סרעפת אורה-גניטלית בתחתית גזע הגוף.
התנועה נעשית גמישה וחופשית וההופעה החיצונית משתפרת פלאים.
כדי לרפא רגל שטוחה (פלטפוס) מספיקים בדרך כלל 4-5 אימונים קצרים.
כתוצאה של אימון קצרצר של פחות מדקה ביום הגוף מתחזק מאוד ומתמלא בכוח החיות. השרירים נעשים  קשים, הזיכרון משתפר ותפיסה נעשית חדה ומהירה.
שיטות אחרות. הליכה ביחד.
יש לא מעט שיטות טיפוליות מצויינות שדוגלות בשימוש בתנועה טבעית. הן יכולות להיעזר במחקר, תאוריה ומתודולוגיה של "לימוד מחדש" של תנועה טבעית שפותחו ב-ISAI
אנחנו סבורים ששיתוף פעולה בין השיטות השונות יכול להביא לתועלת עצומה לכולם – לשיטות הטיפוליות עצמן ולכלל הציבור.
 
 

No comments :

Post a Comment