ISAI The Martial Art of Formless Flow: תנועה אחת שממנה בנויות כל התנועות – אחידות תנועתית

Monday, December 30, 2013

תנועה אחת שממנה בנויות כל התנועות – אחידות תנועתית

 
 
עולם החי יצר אין סוף צורות חיים. אין ספור אורגניזמים חיים מאכלסים פני האדמה, מעמקי הים והאוויר.
אפילו מתחת לפני השטח קיימים צורות החיים רבות ומגוונות.
הדבר שמאחד את כל הצורות של החיים האלה זו תנועה. לא בכדי אומרים שמהות החיים זו תנועה.
התנועה נועדה לאפשר ליצורים חיים להגיע למטרות מרוחקות מהם. מצד אחד מסימה
חדשה זאת הציבה לפני יצורים חיים אתגרים חדשים של קליטה, איבחון וניתוח של אותות מרוחקות ממקורות שונים. לצורך התפתחו איברי חישה שונים. הטבע יצר איבריי ראייה – עיניים, איבריי שמיעה – אוזניים, איבריי חישה, ריח וטעם.
כדי לאבחן ולנתח אותות הללו אצל היצורים החיים התפתחה מערכת העצבים. בשלבים מאוחרים ומתקדמים יותר כאשר נדרשו יכולות יותר גבוהות  התפתחה מערכת העצבים המרכזית והמוח.
למעשה  תנועה יצרה את המוח.
מובן מאליו, שהשינויים האלה לא הספיקו. מערכות קליטה ובקרה השתכללו עד אין קץ אך יכולת הביצוע נשארה תלויה בהספקת הדלקים, במנגנוני השריפה ובשכלול מערכות המכוניות.
זה תאור מכני, המתאים יותר למכוניות ואופנועים.  אבל מנגנוני הטבע לא שונים באופן מהותי.
הספקת הדלקים בטבע הנה קליטת החמצן ומזון שנעשית באיברי נשימה, מערת כלי הדם והעיכול.
מנגנוני השריפה גם הם ממוקמים באיברים הפנימיים, בשרירים ובמערכת עיקול המזון.
אליהם מחוברות גם מערכות סילוק הפסולת בדומה לאגזוז במכוניות.
מערכות מכניות במכוניות הן מערכת ההנעה, בלמים, בולמי זעזועים ועוד. בגוף חי הן מערכת השלד, רצועות ושרירים.
כמובן התיאור שלנו לוקה מאוד ברמת הדיוק, הרי שום מכונה אינה יכולה להשתוות לאורגניזם חי אפילו הפשוט ביותר. הצבעתי רק לדמיון או לעקרונות דומים, ההיגיון המשותף שמנחה כנראה כל בורא – בורא העולם והברואים.
אבל יש הבדל אחד שהוא אולי העקרוני ביותר. במוצרים שתכנן ובנה אדם יש שפע של המצאות שונות ומבריקות. במוצרים שתכנן ובנה בורא העולם ישנה חזרה על אותו פטרון מוצלח ושימוש חוזר בו תוך שדרוג והסבה.
כמו שהתקבצויות שרירים יוצרות גל ש"רץ" לאורך מעיים כך נוצרו גלים ע"י גזע הגוף ואיברים לקו מוטוריים, - איברים שנועדו לתנועה במרחב, לוקומוציה, כמו ידיים ורגליים. לצורך כך עמוד השדרה בנוי ממספר של חוליות וגפיים בנויים משלושה חלקים עיקריים.
בניגוד לגלי קול אשר מתפשטים באוויר פתוח ולגלי מים בים - הגלים התנועתיים בגוף האדם מוגבלים במרחב.
זה דומה לגלי מים במיכל סגור.
תנועה טובה, הרמונית נראית קלה, ללא מאמץ נראה לעין. הסיבה לכך היא שגלים שנוצרים בחלקים מסוימים בגוף תומכים, באופן הרמוני בגלים בחלקי גוף אחרים. תופעה זה נקראת גם סינרגיה בתנועה.
המחקר מראה כי לתנועה כזאת בגוף האדם יש צורה עקרונית מוגדרת. כאשר אני מדבר על צורה עקרונית הכוונה היא שפרמטרים מסוימים של צורה זו יכולים להשתנות ממקרה למקרה ובנסיבות שונות.
ניתן כאילו למתוח או לקבץ את הצורה לאורך או רוחב או לכל כיוון, בהתאם לנסיבות של שימוש או היוצרות התנועה. ניתן גם להפעיל את השיניים האלה רק לחלקים שונים של תנועה שלמה.  גמישות בהפעלת התנועה האנושית משתקפת גם בייצוגים הגרפיים ומולידה אין ספור צורות שונות כאשר לכולם יש מחנה משותף אחד – התנועה העקרונית. הצורה הכללית הזאת נקראת ב-ISAI  "משחק הדגים" בגלל הדמיון לצורה ולתנועת של שני הדגים שמשחקים במים. בתמונה 1 מוצגת תנועת "משחק הדגים" בשתי גרסאות – דועכת ומתחדשת. חשוב לציין שתנועת "משחק הדגים" הנה תלת ממדית, למרות שבציור מצוירת תמונה בעלת שני מימדים בלבד.
תנועת הגוף בנויה משרשרת של "משחקי הדגים". הגל מתחיל מגזע הגוף וראש-צוואר.ממשיך לגפיים התחתונות ועליונות ולבסוף מגיע לאצבעות של הרגליים והידיים ראה תמונה 2.  ישנם גם גלים חוזרים מהפריפריה של הגוף למרכזו. תנועות אלה הם תוצאה של כוחות הנוצרות ע"י השרירים וכוחות של אינרציה, כוחות אקטיביים וראקטיביים שנוצרים בגוף הנע במהירות במרחב תלת מימדי.
 
תמונה 1
 
 
 
תמונה 2
 
 


בתמונה 2 מוצגים עוד מספר רעיונות. הם נוגעים בנושאים שונים – אנרגיה פנימית, הקשר עם תורות סיניות והודיות, הקשר עם קבלה, הקשר גוף-נשמה-רוח-נפש ועוד. אני מקווה לדון בהם במאמרים האחרים.

המודל שבתמונה 2 ניתן לחלוקה נוספת. נראה חלוקה שמתייחסת לראש – תמונה  3:

 

תמונה 3
 
הייתי רוצה לומר מספר דברים על סוג מסוים של תנועה. הוא נקרא יציבה - בעמידה או בישיבה.
אנחנו מרבים לדבר על יציבה נכונה בעמידה ובישיבה. למעשה מדובר שוב בתנועה, בדיוק כמו כל תנועה אחרת. ההבדל הוא רק בגבולות המרחב בו התנועה מתרחשת. אם הגבולות האלה סימטריים, מתאימים לשלל התנועות הטבעיות של אדם במרחב, אנחנו מדברים על יציבה נכונה. אבל קורה לפעמים  שאדם "נתקע" בחלק מהמסלול התנועתי הטבעי. אז מתפתחת אצלו הפרה ביציבה הנכונה. למשל כאשר ילדים יושבים ליד השולחן וכותבים במחברת הם למעשה משתמשים בשלב התחלתי של תנועת זריקה. לאלה שכותבים ביד ימין זה אומר שגזע הגוף מתכופף ימיה, כתף ימין יורדת למטה החזה מופנה שמאלה. עצם התנועה עצמה היא מצוינת ונכונה בתנאי שהיא ממשיכה להתפתח. אבל "היתקעות" בה גורמת ל"תקיעה" בכל שאר התפקודים במרחב. פה כבר מדובר בעקמת של עמוד השדרה. 
בתמונה 4 מוצג מודל של מבנה פרקטלי של הגוף האנושי. לפרקטלים בתמונה יש צורה עקרונית דמויית משקולת ליד אחת.
לא קשה לראות את הקשר בין תנועה ומבנה הגוף – תשוו בין הציורים 1, 2 ו-4.
מודלים 2, 3 ו-4 ומודלים נוספים, יותר מפורטים שלא הצגנו במאמר זה  מהווים בסיס לטיפולים בריאותיים לפי שיטת ISAI.


תמונה 4
 
הפרקטל " עגן-חזה" קשור לפרקטל "חזה-ראש".
אם התנועות מתבצעות באופן הרמוני וטבעי כך יראה וירגיש גם הגוף.
אבל נניח שהתנועה "נתקעת" בקטע של גזע הגוף.
הדבר עלול לגרום להתפתחות של עקמת בגזע הגוף, בפרקטל "אגן-חזה". אז תתפתח גם עקמת בחלק הצווארי של עמוד השדרה, בפרקטל "חזה-ראש".
וזה עוד לא הכל.  ההפרעה בחלק החזי ומותני של הגב גורמת לנסיגה ול"תקיעה" עקומה של הלסת התחתונה, לבעיה במפרק והתעקמות בלסת העליונה. גם תעלות האוויר בגולגולת מסתגלות לאילוצי התנועה הכלליים ועוברים שינוי פתולוגי תואם.  
ההסתגלות הפתולוגית הנוספת כוללת עיניים, אוזניים, מיתרי הקול ואפילו את המוח. בקיצור הכל מתבטא בהכול.
הבעיה מתחילה כשקמים מאחורי השולחן ו"התקיעה" התנועתית בכתיבה תוקעת בכל תנועה אפשרית אחרת.
אז מתגלות אין ספור בעיות בריאותיות, מנטליות ורגשיות. בקיצור – פגיעה רב מערכתית.
כמובן הכי טוב לא להגיע למצב כזה ולא "להיתקע" באיזה שהוא שלב של תנועה ובכך לגרום לעצמך עיוותים, פגיעות אסטטיות ובריאותיות. אך אם הדבר כבר קרא תפקוד נורמאלי, טבעי של הגוף היא הדרך הטובה ביותר להפטר מבעיות. לא יאומן עד כמה זה פשוט , מהנה ויעיל.  תרגילים של טיפול טבעי בתנועה של ISAI - הם האימון השיטתי של תנועה טבעית שתוכנן באופן מדעי.
אבל לא כל דבר חייבים לתקן, הרי ישנם לפעמים שינויים בלתי הפיכים בגוף. במקרה כזה תנועה טבעית ותקינה, שמתאימה לגוף בריא שהתפתח באופן טבעי, לא תתאים.
בכל מקרה חשוב מאוד לזכור שכפי שניתן לשנות תנועה יום-יומית ע"י פעילות פיזית-רגשית כך גם ניתן לשנות מבנה הגוף ע"י אותה הפעילות. חלק מהשינויים האלה ניתן להחזיר לקדמותם וחלק יישארו לצמיתות.
 עוד הערה קטנה. הרבה נהוג לדבר על סימטריה בתנועה ובמבנה הגוף הטבעי והתקין. מדובר גם, שצריך לשאוף לסימטריות מוחלטת.
לצערי בטענה הזאת יש רק חלק מהאמת . רוב מוחלט של היצורים החיים אינם סימטריים. זה נכון גם לגבי מבנה גופם וגם תנועתם. האיברים הפנימיים לא בנויים באופן סימטרי. אפילו האשכים אצל הגברים שבינינו לא סימטריים.
מבנה גופם של סרטנים רבים, ציפורי טרף רבות וכד' לא סימטרי. המוח אינו סימטרי.  רוב החיות לא נעות באופן סימטרי אם כי לסוסים למשל אין רוב של ימניים כמו אצל בני המין האנושי. ברור שהדבר משפיע על מבנה הגוף וחוסר סימטריה בו.
שוב, אין זה ערך מוחלט אלא מידתיות.
אבל נחזור שוב לתנועה והיווצרותה. כל תנועה יכולה להיות רצונית ובלתי רצונית. למרות שבמדע ישנה בעיה רצינית להבדיל בין שתיהן אנחנו נשתמש במונחים אלה כפי שמשתמשים בהם בחיי היום-יום.
דוגמה לתנועה רצונית יכולה להיות כשאנחנו מחליטים לקחת חפץ כלשהו ועושים את זה.
אבל, אם החפץ יהיה, כנגד צפייתנו מאוד חם, מייד אחרי הנגיעה נמשוך את היד. זאת פעולה בלתי רצונית, אינסטינקטיבית. היא מתבצעת ללא השתתפות של המוח.
כאן חשוב לציין שכל פעולה, רצונית או בלתי רצונית, מודעת ולא-מודעת, מתבצעת באופן הבא. תוך כדי ביצוע  תנועה מתקיימים כל הזמן תיקונים והתאמות בתהליך טבעתי שמזכיר חילופי אמירה-תשובה-אמירה-תשובה וכד'. זה דומה לשליטה בטיל מונחה מן הקרקע. חלק מה"תשובות" ניתן ע"י המוח וחלק אחר ע"י מערכת העצבים ללא שום השתתפות של המוח. במקרים מסוימים זה יכול להביא לאיבוד הרמוניה ואיזון בתנועה. כולם מכירים את השיבוש בתנועה אחרי פעולות בלתי רצוניות כאלה, כמו אחרי ההחלקה או התקלות בחפץ כל שהוא או נגיעה במחבת חמה.  תחשבו על החזרת היציבות התנועתית, ההרמוניה או סינרגיה בתנועה. מנגנון זה שוב משתמש באותו הראיון התנועתי שהטבע המציא פעם – ב"משחק הדגים".
וכך קורה שגם התנועות המודעות שלנו, גם תנועות הבלתי רצוניות וגם תיקוני התנועות שמתרחשים ללא ידיעתנו ברצף, כמו שיחה קולחת בין האנשים, כולם למעשה תנועה אחת מבחינת הצורה החיצונית והביו-מכניקה של תנועה.
אימון בתנועה אחת, "משחק הדגים", ובשרשור התנועה הזאת לאורך ולרוחב של הגוף, שילובים של הפעלת התנועה הזאת, שימושים שונים של אותה התנועה – כל אלה מהווים אימון ב-ISAI.
זה יכול להיות טיפול טבעי בתנועה,  אומנות לחימה טבעית או פיתוח גוף טבעי – כולם רק שימושים שונים של אותה תנועה אחת שממנה בנויות כל התנועות.
העובדה שמדובר בתנועה אחת בלבד הופכת  תהליך הלימוד כולו למאוד קל ומהיר מצד אחד. מצד שני אימון ISAI מהווה תשתית תנועתית אוניברסאלית לכל אומנות או טיפול בה יש שימוש בתנועת הגוף.




 
 
 

No comments :

Post a Comment